Kaposvárt és környékét két hónapja tartja permanens lázban a Százhalombattáról kitessékelt gumihulladék-feldolgozó, a Homatech ügye. Szita Károly polgármester elbizakodottságában a szokásos óvatosságát félretéve, lendületből próbálta lenyomni a városlakók torkán a szakirodalmi adatok szerint egyáltalán nem környezetbarát, gazdasági hasznot legfeljebb a termékdíjjal való trükközéssel hozó beruházást.
Talán őt magát lepte meg legjobban az az egységes és harcias fellépés, ami – miután szóba jöhető civil szervezet nincs errefelé – az ellenzéki pártok vezetésével szerveződött. Zavarának szinte minden nyilvános fellépésén tanújelét is adja. Most már ő és a helyi Fidesz kétségbeesetten futnak az események után, próbálják magyarázni, utólag igazolni, hogy az egyszemélyi döntés helyes volt.
Ennek a törekvésnek volt az egyik „láncszeme” az a közvélemény-kutatás, amelyet – nyilvánvalóan a városháza sugallatára – az erősen Szita- és Fidesz-közeli „Most Médiacsoport” (Kaposvár Most hírportál, Most Rádió, Kapos Extra ingyenes hetilap) kiadója, a Zselici Forrás Kft. rendelt meg a Real-Pr 93 Kft.-től. A felkért cégről tudni kell, hogy már több alkalommal dolgozott a kaposvári városvezetésnek, pl. ők készítettek tavaly a Rákóczi futballcsapat válságának idején kétmillió forintért egy felmérést, hogy segítse-e rendkívüli segéllyel a város a csapatot nagy bajában. Persze a városvezetés szája íze szerinti arányok jöttek ki: a többség szerint támogatni kell a helyi labdarúgást.
A debreceni közvélemény-kutató céget a Népszabadság cikke és a nyugat.hu egyaránt Fidesz-közelinek írja le, valamint olyannak, akik „szeretnek a megrendelő szája íze szerinti eredményt” kihozni. Ez tükröződött a Kaposvár Moston közölt végeredményben is: itt 56% támogatja a gumihulladék-feldolgozó építését, viszont a cikk alatti kommentekből és a közhangulatból egyaránt lemérhető, hogy ez valószínűleg fals eredmény. Nyolcszáz főt kérdeztek meg, nem tudni, milyen kiválasztási elv alapján, a beszámolók szerint sugalmazott, tendenciózus kérdésekkel „vezették rá” a válaszadókat a helyes útra.
(kép forrása: KaposvárMost)
Zajlott viszont egy másik szavazás is ezzel majdnem egy időben a témában: a Kaposvár – Szólj hozzá! Facebook-oldalon a „Polls for Facebook” eszköz segítségével, háromezer fő részvételével. Itt is a gumifeldolgozó hasznosságáról kérdeztek, de itt a válaszadók elsöprő többsége, 89,1% nemmel válaszolt. Miután az eredmény megjelent a sajtóban, rögtön megjelentek a kommentek a városvezetés támogatóitól, hogy ez „elenyésző”, hogy „csak az ellenzők szavaztak”, „manipuláció”, stb. A hozzászólók többsége persze reálisnak tekintette az arányokat.
Az erősen motivált kritizálók tudatosan figyelmen kívül hagyták a szavazás körülményeit: az oldalon kb. két hétig volt fent a szavazólap, amelyen minden profillal csak egyszer lehetett szavazni. Az oldalt intenzíven hirdették is, tehát nagy valószínűséggel a Kaposváron és környékén Facebookot használó 26-27.000 polgárhoz eljutott, s biztosan megjelent azoknak a hírfolyamában is, akik Szita Károlyt s a Fideszt, netán támogatják. Ők ugyanúgy szavazhattak volna, hogy befolyásolják az eredményt, de csupán 7%-uk tette.
(kép forrása: Kapos-T)
Lehet, hogy összesen ennyien vannak?
A részvételi arányok is megfelelnek nagyjából a szokásosnak: a Facebookon – nagy szórással – egy-egy bejegyzésre tízből átlagosan egy felhasználó reagál valamilyen módon: kattintással, lájkkal vagy pl. szavazással. Durván harmincezerből háromezren: ez már elég nagy sokaság, még akkor is, ha tudjuk, hogy általában a fiatalabb, iskolázottabb rétegek „lógnak” a Facebookon.
Ismerjük Churchill mondását, amelynek ugyan az Urbanlegends kétségbe vonja a valódiságát: „csak abban a statisztikában hiszek, amelyet magam hamisítottam”. Tény, hogy a közvélemény hajszálpontos feltérképezése szinte lehetetlen, de a mai politikai viszonyok mellett abban szinte biztosak lehetünk, hogy a hatalom által rendelt milliós költségű hagyományos közvélemény-kutatásoknál sokkal hitelesebb és demokratikusabb eredményt várhatunk a közösségi médiától.